Wednesday, May 1

politik

Assalamualaikum!!

1st of all, sini memang bukan blog politik. sesekali tidak. Well, aku tertarik nak post tentag politik, yealah since Malaysia yang tercinta ni bakal mengadakan pilihanraya 5 mei nanti. Aku ni pulak adalah salah sorang rakyat yang buat pertama kalinya akan pergi mengundi pada hari tersebut tersangat-sangat lah cuak tambah nervous nye. Hhaahaha... mengalahkan mr. president pulak tetiba.

seriously aku memang blur sangat pasal undian calon tu. siapa patut aku pilih? well, family aku memanglah tersangat obses dengan satu pihak tu, tapi tak semestinya aku kena pilih sama dengan dyeorang kan. even aku pilih pihak yang lain pun, itu tak bermakna aku belot kepercayaan famly aku kan.

mostly kawan-kawan aku yang layak jadi penggundi tu, decide takkan pergi mengundi. alasannya, tak tahu nak pilih mana satu.. tak suke politik..  kampung dia semang-memangnya melayu pengang, so tak yah kalut-kalut pegi mengundi.. well, sayang semua. mengundi dan memilih pemimpin yang baik itu adalah wajib.

honestly aku serius tak faham dengan politik sekarang ni. why islam and islam, we must fight with each other? kenapa perlu agama lain jadi 'geng' dalam kedua-dua parti islam? kenaa mesti aibkan pihak lain? kenapa perlu fitnah memfitnah? contohnya ada jugak kes yang aku dengar dari kampung sebelah menyebelah kampung aku ni. Kisahnye ada orang tua tu sampai keluarkan parang sebab tak kasi orang pasang bendera lain selain bendera pihak dia kat depan rumah dia. nauzbillah.. atok ni memang obses sangat ni. mana la perginya hormat dalam diri kita tu. walhal sebelum ni boleh je makan semeja masa kenduri kendara. we are malaysian okeyh.

keputusan aku sendiri pun atas pagar je sekarang ni. susah sebenarnya nak mengundi ni.. so the solution is banyakkan baca pendapat orang lain especially orang-orang tua yang tak terlalu obses tahap dewa dengan pemimpin ni. dari situ nilai lah sendiri dari kefahaman kita pulak. Lecturer aku penah cakap, tak kisah la undi parti ape pun, asalkan biarlah pemimpin kita tu melayu.


sekian,
Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment